Live: Στην δημοσιότητα δίνεται το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Στη συνέχεια το πόρισμα για τα Τέμπη θα σταλεί στον εφέτη ανακριτή προκειμένου να περιληφθεί στη δικογραφία.
Η επιτροπή έχει ανακοινώσει ότι θα γνωστοποιήσει τα πορίσματά του για τις αιτίες που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα, την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, την μη αξιοποίηση των κονδυλίων για τη βελτίωσή του, αλλά και τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη που ακολούθησε της σύγκρουσης των τρένων.
Αναμένονται ακόμη δύο πορίσματα: Ένα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά με τα έλαια σιλικόνης και άλλο ένα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της Ελληνικής Αστυνομίας για τα τρία βίντεο. Ωστόσο, δεν υπάρχουν πληροφορίες για το πότε θα ανακοινωθούν.
Η ανυπαρξία του οργανισμού την ημέρα του δυστυχήματος προκάλεσε προβλήματα στην διερεύνηση και πρέπει να ζητηθεί μια μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων γιατί έδωσαν μεγάλο αγώνα για να αποκατασταθεί η λειτουργία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, είπε ο Πρόεδρος του Οργανισμού Χρήστος Παπαδημητρίου.
Ο κ. Παπαδημητρίου:
Χαρακτήρισε εθνικό άγος τα Τέμπη και η κάθαρση όπως είπε είναι η τιμωρία των ενόχων αλλά αυτή είναι δουλειά της δικαιοσύνης.
Για την σύμβαση 717 είπε ότι είναι δεδομένη η συνεισφορά στο δυστύχημα η μη ολοκλήρωσή της το 2016.
Τα μνημόνια είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό κρίσιμο για την ασφάλεια.
Σκοπός είναι να γίνουν οι συστάσεις ασφαλείας που πρέπει.
Η σύγκρουση ανάμεσα στα τρένα έγινε στις 28/02 στις 11.18. Οι ταχύτητες ήταν σημαντικές αλλά εντός ορίων. Η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη και έγιναν τεράστιες ζημιές. Δημιουργήθηκε μια μεγάλη πυρόσφαιρα με αποτελεσμα 57 νεκρούς. Κάτι που αναδεικνύεται για πρώτη φορά υπήρχε διαταραχή μετατραυματικού στρες και σε επιζώντες και στο προσωπικό.
Αιτιώδεις παράγοντες:
Η σύγκρουση έγινε γιατί μπήκαν τα 2 τρενα στην ίδια γραμμή παρότι υπήρχε διπλή γραμμή.
Δεν χρησιμοποιήθηκε η αυτόματα μέθοδος χάραξης και όταν έγινε χειροκίνητα άφησε το ένα τρένο στη διαγώνιο.
Εκείνη η ημέρα ήταν περίεργη. Βλάβες και συνεχόμενες καθυστερήσεις δρομολογίων. Για μεγάλο διάστημα η διπλή γραμμή είχε γίνει μονή λόγω ζημιών. Είχε 90 σύντομες επικοινωνίες σε 60 λεπτά.
Η θέση εργασίας καθόταν αριστερά και τα μέσα επικοινωνίας ήταν στα δεξιά του. Όταν έστρεφε να μιλήσει δεν έβλεπε τον πίνακα ελέγχου.
Είχε συναισθηματική φόρτιση γιατί είχε κάνει νωρίτερα το ίδιο λάθος. Εκεί, το ανακάλυψε ο οδηγός του μίλησε και ήρθε σε δύσκολη θέση και αναγκάστηκε να πάει πίσω το τρένο. Είχε το νου του στο λάθος που έκανε.
Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή. Ακούγοντάς την ο μηχανοδηγός πήγαινε ευθεία. Ο οδηγός δεν την επανέλαβε. Εφυγε λέγοντας ευχαριστώ και βρήκε τα κλειδιά στη διαγώνιο. Ούτε εκεί σταμάτησε και δεν ρώτησε. Δυστυχώς.
Γιατί συνέβησαν αυτά:
Υποκείμενοι παράγοντες είναι:
Η διαχρονική έλλειψη προσωπικού από το 2010.
Κατά μέσο όρο στην ΕΕ έχουν ανα χιλιόμετρο 2 εργαζόμενους. Στην Ελλάδα υπήρχε 0,5 εργαζόμενος ανά χιλιόμετρο γραμμής.
Δεν υπήρχαν λεφτά και προσωπικό. Αυτό συνέτεινε στο να υπάρχει προληπτική συντήρηση υποδομών σηματοδότησης.
Οι νέοι σταθμάρχες που έκαναν την διαχείριση δεν εγγυάται ότι είναι ικανοί για τις εργασίες.
Οι παλιαότεροι εργάζονταν για 25 ημέρες συνεχόμενες αλλά ήταν πολύ έμπειροι.