Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, 2025

Γυρνούν τη πλάτη στα Δυτικά Προάστια – Πολίτες… τρίτης κατηγορίας, περιφρονημένοι δήμαρχοι

Ακολουθήστε μας

Δυτικά Προάστια: Γάγγραινα για τις εκάστοτε κυβερνήσεις αποτελεί διαχρονικά η επίλυση των ζητημάτων που αντιμετωπίζουν οι δήμαρχοι των Δυτικών Προαστίων της Αττικής.

Αν στα Βόρεια Προάστια, όπως ανέφερε στο dimarxos.gr ο δήμαρχος Κηφισιάς, Εκάλης Νέας Ερυθραίας, τα τελευταία 20 χρόνια δεν έχουν πέσει τα χρήματα που υπόσχονταν οι κυβερνήσεις κατά καιρούς, σκεφτείτε τι γίνεται στα Δυτικά Προάστια όπου οι λέξεις όραμα και επένδυση φαντάζουν άγνωστες.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και ας δούμε ποιοι δήμοι απαρτίζουν τα Δυτικά Προάστια. Οι δήμοι των δυτικών προαστίων της Αθήνας ανήκουν διοικητικά στην Περιφερειακή Ενότητα Δυτικού Τομέα Αθηνών και είναι οι εξής: Δήμος Αγίας Βαρβάρας, Δήμος Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Δήμος Αιγάλεω, Δήμος Ιλίου, Δήμος Περιστερίου, Δήμος Πετρούπολης, Δήμος Χαϊδαρίου. Επίσης, ορισμένες πηγές αναφέρουν και τον Δήμο Φυλής ως δήμο που ανήκει στα δυτικά προάστια, αν και διοικητικά ανήκει στην Περιφερειακή Ενότητα Δυτικής Αττικής.

Δυτικά Προάστια: Με προσωπικές θυσίες των δημάρχων οι επιτυχίες των πόλεων

Δήμαρχοι που τραβούν τον μοναχικό δρόμο, δήμαρχοι ξεχασμένοι από την κεντρική πολιτική διοίκηση του τόπου καλούνται κάθε χρόνο να τραβήξουν το μαρτυρικό κουπί προκειμένου να ολοκληρώσουν το πλάνο τους και να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Από την άλλη πολίτες εξαγριωμένοι που αγωνιούν για το μέλλον των παιδιών τους, κατανοούν τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των δημοτικών αρχών και σε κάθε εκλογική διαδικασία ζουν με την ελπίδα ότι ο συνδυασμός που θα επιλέξουν θα φέρει μία καλύτερη ημέρα στον τόπο τους. Μάταια όμως. Όπως λέει και ο λαός «συν Αθηνά και χείρα κίνει». Στην περίπτωσή μας όμως η Κυβέρνηση (δηλαδή η Αθηνά) όχι μόνο το δάχτυλο δεν κουνά για ολόκληρες δεκαετίες αλλά βάζει τρικλοποδιές στις δημοτικές αρχές, τις στολίζει με φρούδες ελπίδες και επενδύει σε άλλες… παραλίες.

Ας δούμε όμως ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Δυτικά Προάστια.

Οι δήμοι των δυτικών προαστίων της Αθήνας αντιμετωπίζουν μια σειρά από σοβαρά και χρόνια προβλήματα που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Τα σημαντικότερα ζητήματα που έρχονται στο προσκήνιο είναι:

Υποδομές και περιβάλλον

Η έλλειψη σύγχρονων υποδομών είναι ένα από τα πιο κεντρικά προβλήματα. Πολλοί δήμοι στερούνται επαρκούς πρασίνου και ελεύθερων χώρων, ενώ οι υπάρχοντες συχνά είναι σε κακή κατάσταση. Επιπλέον, τα αντιπλημμυρικά έργα παραμένουν ελλιπή, με αποτέλεσμα την ευαισθησία της περιοχής σε έντονα καιρικά φαινόμενα. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση της δημάρχου Ιλίου κ. Ανδριάνας Αλεβίζου Κουκουβίνου στην «Ώρα του Πολίτη» σχετικά με το ρέμα της Εσχατιάς και τα αντιπλημμυρικά έργα. «Το αντλιοστάσιο αποτελεί ένα έργο το οποίο ήταν συνοδευτικό από την διευθέτηση του ρέματος Εσχατιάς είναι στα όρια με το Δήμο Αγίων Αναργύρων και τον Δήμο Περιστερίου το οποίο το παραλάβαμε μη λειτουργικό και ανενεργό. Σε εκείνο το σημείο δημιουργείται μια λεκάνη απορροής των υδάτων. Πλημμυρικά είχε δημιουργηθεί το μεγαλύτερο ζήτημα το 2014 που ο Δήμος Ιλίου είχε κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης και γι’ αυτό και τότε κατασκευάστηκε ένα τόσο μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο. Αυτό εμείς το παραλάβαμε ανενεργό, με καμία πρωτοβουλία επαναενεργοποίησης του, οπότε μπήκαμε σε διαδικασία στη διεκδίκηση χρηματοδότησης προκειμένου να το θέσουμε σε επαναλειτουργία. Το δρομολογήσαμε.» ανέφερε συγκεκριμένα αποδεικνύοντας περίτρανα ότι μόνο με τις προσωπικές θυσίες των δημάρχων τα Δυτικά Προάστια θα καταφέρουν να μην… πνιγούν. Και στον δήμο Αγίων Αναργύρων Καματερού όμως παρά τις προσπάθειες και τις διαμαρτυρίες, η ολοκλήρωση των αναγκαίων αντιπλημμυρικών έργων παραμένει ένα χρόνιο αίτημα των κατοίκων!

Και ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος ωστόσο, όπου βρεθεί και όπου σταθεί, θα πει τον πόνο του. Ο Δήμος Χαϊδαρίου τα προηγούμενα χρόνια είχε αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα με πλημμύρες και μάλιστα το 2015 είχε μπει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς είχαν κινδυνεύσει να χαθούν ανθρώπινες ζωές. Η Πολιτεία κλείνει τα αυτιά της; Το είπε ο δήμαρχος… κινδύνεψαν να χαθούν ανθρώπινες ζωές και αυτό που νοιάζει την πολιτεία είναι η εξωστρέφεια, τα πλασματικά νούμερα της ανάπτυξης και η… Belharra; Σε πόσο σοβαρό κράτος ζούμε διάολε;

Στο μέτωπο των υποδομών επικρατεί το απόλυτο χάος. Στην πλειονότητα των δήμων των δυτικών προαστίων, υπάρχει έλλειψη σύγχρονων υποδομών. Συχνά αναφέρονται προβλήματα με το οδικό δίκτυο, όπως λακκούβες, αλλά και με την κατάσταση των πεζοδρομίων. Ο εργαζόμενος γυρνώντας από την εργασία του καλείται να κάνει ατελείωτους κύκλους μέχρι να βρει κάπου να παρκάρει το όχημά του. Οι περισσότερες δημοτικές αρχές καλούνται να αναζητήσουν πόρους προκειμένου να προχωρήσουν στην ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών συγκροτημάτων τους. Στο Αιγάλεω για παράδειγμα πολλά σχολεία έχουν κριθεί ακατάλληλα, ιδίως μετά τον σεισμό του 2019, με αποτέλεσμα μαθητές να φιλοξενούνται σε προκατασκευασμένες αίθουσες ή σε άλλες σχολικές μονάδες που δεν έχουν σχεδιαστεί για τις ανάγκες τους. Αυτό δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της εκπαίδευσης και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των παιδιών. Ο δήμαρχος της πόλης κ. Λάμπρος Σκλαβούνος προσπαθεί να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα με την υλοποίηση έργων, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών κτιρίων και η κατασκευή νέων βρεφονηπιακών σταθμών. Η χρηματοδότηση αυτών των έργων, τόσο από ίδιους πόρους όσο και από την Περιφέρεια και την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι καθοριστικής σημασίας για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών. Ξανά μόνος του ο δήμαρχος… Μόνος του καλείται να βγάλει το φίδι από την τρύπα. Όλα τα βάρη να τα σηκώνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού.

Κυκλοφοριακό και συγκοινωνίες

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι οξύ, καθώς οι δρόμοι δεν επαρκούν για τον αυξημένο όγκο οχημάτων. Παράλληλα, η σύνδεση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το μετρό, είναι ανεπαρκής σε πολλές περιοχές, γεγονός που δυσκολεύει την καθημερινότητα των κατοίκων. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που είχε αναφέρει στην «Ώρα του Πολίτη» ένας ιδιαίτερα φιλόδοξος και εργατικός δήμαρχος, ο δήμαρχος Αγίων Αναργύρων-Καματερού κ. Σταύρος Τσίρμπας. Όπως ο ίδιος είχε αποκαλύψει «Δεν είναι τυχαίο ότι τα έργα του Μετρό στην περιοχή μας δεν προχωρούν. Δεν μπορώ να το πιστέψω. Έχει γίνει μία προσπάθεια από το υπουργείο και το ΟΑΣΑ για την αναβάθμιση του στόλου αλλά και αυτή ξεκινά από άλλες περιοχές.». Αναφερόμενος στο στόλο των λεωφορείων έκανε την εξής επισήμανση: «τα λεωφορεία είναι καλά ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν σε καμία περίπτωση τα μέσα σταθερής τροχιάς. Φαίνεται ωστόσο πως τα έργα στην περιοχή μας δεν αποτελούν προτεραιότητα στον στρατηγικό σχεδιασμό». Ο κ. Τσίρμπας ανέφερε ότι από τη πλευρά της δημοτικής αρχής έχει κατατεθεί πρόταση για τη δημιουργία τραμ που θα εξυπηρετούσε τον δήμο Φυλής, τον δήμο Αγίων Αναργύρων-Καματερού καθώς και τον δήμο Ιλίου. «Ένα έργο φθηνό, πολύ φθηνό. Παρά το γεγονός ότι οι άνθρωποι του ΟΣΕ μας είπαν ότι είναι έργο που θα ανακουφίσει την περιοχή, δυσκολεύονται να βρουν για εμάς 40.000.000 με 50.000.000 εκατομμύρια προκειμένου να ανακουφιστούν μισό εκατομμύριο συμπολίτες μας.» είχε αναφέρει ο Πρόεδρος του ΑΣΔΑ και δήμαρχος Αγίων Αναργύρων-Καματερού εκτοξεύοντας δριμύ κατηγορώ στη κυβέρνηση. Την ίδια ώρα μία δραστήρια και ιδιαιτέρως μαχητική δήμαρχος, η δήμαρχος Ιλίου κ. Ανδριάνα Αλεβίζου Κουκουβίνου, μιλώντας στην εκπομπή «Η ώρα του Πολίτη» είχε τονίσει ότι «Δεν υπάρχει περίπτωση να κάτσουμε φρόνιμοι όσο το μετρό δεν έρχεται στο Ίλιον. Διεκδικούμε με κάθε δυνατό τρόπο.» δείχνοντας και αυτή με τη σειρά της ότι οι δήμαρχοι των Δυτικών Προαστίων δεν θα παραιτηθούν τόσο εύκολα από το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης από τον κεντρικό κρατικό μηχανισμό.

Στο ίδιο ύφος και ο δήμαρχος Χαϊδαρίου κ. Μιχάλης Σελέκος. Το Χαϊδάρι είναι ένας από τους ελάχιστους δήμους της Δυτικής Αθήνας που δεν έχει σταθμό Μετρό, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά τις μετακινήσεις των κατοίκων και συμβάλλει στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής. Μάλιστα το γεγονός αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν μεγάλες νοσοκομειακές μονάδες που εξυπηρετούν χιλιάδες συμπολίτες μας.

Αυξημένα ποσοστά ανεργίας

Αυξημένα χαρακτηρίζονται τα ποσοστά ανεργίας στις δυτικές συνοικίες. Λόγικό θα πει κανείς αν αναλογιστεί ότι οι επενδύσεις αποτελούν όνειρο απατηλό για τις συγκεκριμένες περιοχές. Αλυσίδες καταστημάτων ολοένα και συρρικνώνονται, συνοικιακά μαγαζιά κατεβάζουν μπάρες και βάζουν λουκέτο ενώ και το αγοραστικό κοινό κάνει τα ψώνια του σε άλλα μέρη σε άλλες πολιτείες.

Στελέχωση των υπηρεσιών του δήμου

Πολλοί δήμοι των Δυτικών Προαστίων αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υποχρηματοδότησης από την κεντρική διοίκηση. Αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού στις υπηρεσίες του (π.χ. στην Τεχνική Υπηρεσία), δυσκολεύει την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους δημότες και την υλοποίηση έργων με αποτέλεσμα όλο το ανάθεμα να συγκεντρώνεται στους δημάρχους της εκάστοτε περιοχής.

Ατμοσφαιρική ρύπανση

Το γεγονός ότι τα περισσότερα εργοστάσια βρίσκονται στις δυτικές γειτονιές της Αθήνας κάνει ιδιαιτέρως επιβαρυντική την ατμόσφαιρα για τους πολίτες των συγκεκριμένω περιοχών. Για παράδειγμα, το Χαϊδάρι είναι μία πόλη που βρίσκεται κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες (Λεωφόρος Αθηνών-Κορίνθου, Ιερά Οδός) και βιομηχανικές περιοχές (Σκαραμαγκάς, Ασπρόπυργος, Ελευσίνα). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας και του φυσικού περιβάλλοντος. Ο δήμος Ιλίου προκειμένου να αντιμετωπίσει την κατάσταση έχει ενταχθεί σε προγράμματα για την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης ποιότητας αέρα, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ 2021-2027). Άρα και σε αυτό τον τομέα, με μόλις δύο παραδείγματα, παρατηρούμε οτι η κεντρική πολιτική εξουσία διαχωρίζει τους πολίτες της Αττικής σε δύο και τρεις κατηγορίες στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε δημοτική αρχή.

Δυτικά Προάστια: Γιατί οι κυβερνήσεις γυρνούν την πλάτη στους δημάρχους;

Ο ισχυρισμός ότι η κυβέρνηση δεν ασχολείται με τα δυτικά προάστια αποτελεί συχνό θέμα συζήτησης, το οποίο έχει βαθιές ρίζες σε οικονομικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς παράγοντες.

Η κυβέρνηση, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες της, δεν αντιμετωπίζει τα δυτικά προάστια με την ίδια προτεραιότητα που δίνει σε άλλες περιοχές, και αυτό μπορεί να αποδοθεί σε διάφορες αιτίες.

Οικονομικοί Λόγοι

Τα δυτικά προάστια αντιμετωπίζουν διαρθρωτικά προβλήματα που απαιτούν σημαντικές επενδύσεις. Η περιοχή έχει ιστορία άναρχης δόμησης, ανεπαρκών υποδομών και πλημμυρικών φαινομένων. Οι αναγκαίες επενδύσεις σε αντιπλημμυρικά έργα, σε υποδομές μεταφορών (π.χ. επέκταση του Μετρό) και σε αναπλάσεις, είναι εξαιρετικά δαπανηρές και μακροπρόθεσμες. Η κυβέρνηση, για λόγους που μόνο αυτή γνωρίζει, τείνει να δίνει προτεραιότητα σε έργα που μπορούν να ολοκληρωθούν πιο γρήγορα ή σε περιοχές που έχουν μεγαλύτερη οικονομική δυναμική αφήνοντας στο έλεος του θεού τους πολίτες αυτών των περιοχών.

Πολιτικοί Λόγοι

Η πολιτική βούληση παίζει καθοριστικό ρόλο. Τα δυτικά προάστια, ιστορικά, έχουν θεωρηθεί «προπύργια» της Κεντροαριστεράς, και ο πολιτικός ανταγωνισμός ενδέχεται να επηρεάζει τις κυβερνητικές αποφάσεις για την κατανομή των πόρων. Επιπλέον, οι κάτοικοι των δυτικών προαστίων θεωρούν ότι η πολιτική ηγεσία δίνει μεγαλύτερη σημασία σε έργα-βιτρίνας ή σε περιοχές με ισχυρότερη οικονομική και πολιτική επιρροή, αφήνοντας στο περιθώριο τις ανάγκες των υποβαθμισμένων περιοχών.

Κοινωνικοί και Δημογραφικοί Λόγοι

Η κοινωνικοοικονομική κατάσταση των κατοίκων στα δυτικά προάστια είναι διαφορετική από αυτή των άλλων περιοχών. Υπάρχει υψηλότερη ανεργία, χαμηλότερα εισοδήματα και μεγαλύτερη κοινωνική ένταση. Οι κοινωνικές αυτές παθογένειες, σε συνδυασμό με την έλλειψη επαρκών δομών υγείας και εκπαίδευσης, καθιστούν τις περιοχές λιγότερο ελκυστικές για επενδύσεις.

Τελευταία Νέα

Καιρός: «H κακοκαιρία δεν τελείωσε» – Οι περιοχές που θα βρέχει τις επόμενες ώρες

Καιρός: Η κακοκαιρία πλήττει πολλές περιοχές της χώρας τις τελευταίες ώρες,...

Δήμος Πάρου: Δυναμικό παρών στην Αλεξανδρούπολη – «Η νησιωτική Ελλάδα είναι εδώ»

Δήμος Πάρου: Ο Αντιδήμαρχος Πάρου κ. Χριστόδουλος Μαούνης και...

Συνέδριο ΚΕΔΕ: Οι δήμοι προ των ευθυνών τους για τα αδέσποτα – Ζητά βελτίωση του νόμου ο Πρόεδρος του ΠΕΣΥΔΑΠ

Με την υποστήριξη σχεδόν 50 δημάρχων και αιρετών στελεχών...

Σοκ στο ναυτικό: 26χρονη καταγγέλλει ότι απολύθηκε όταν έμεινε έγκυος

Για μια ακόμη φορά, ο Cpr Dr. Γιώργος Βάλλης, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας...

Σχετικά Άρθρα

Δημοφιλείς Κατηγορίες